Statuten
Statuten
Statuten van een NV, BV, stichting, vereniging of coöperatie bevatten de spelregels die naast de wettelijke regels gelden. Behalve bij sommige verenigingen, worden deze regels de eerste keer vastgelegd in de oprichtingsakte. Een wijziging van de statuten dient ook in een notariële akte te worden vastgelegd.
In de statuten moeten afhankelijk van het type rechtspersoon bepaalde zaken verplicht worden geregeld en vastgelegd. Zoals de naam, de vestigingsplaats en het doel. Daarnaast kan er in de statuten soms van de wet worden afgeweken. Bijvoorbeeld een afwijkend boekjaar, een vrije overdraagbaarheid van aandelen of de vertegenwoordigingsbevoegdheid. Ook kunnen aanvullende zaken worden geregeld. Denk daarbij aan bijvoorbeeld het instellen van een raad van toezicht.
Omdat de wet af en toe wijzigt, maar ook de verhoudingen tussen aandeelhouders of binnen het bestuur wijzigen, is het van belang om de statuten van tijd tot tijd te laten beoordelen. Op die manier wordt voorkomen dat de statuten op enig moment niet meer aansluiten bij de werkwijze binnen de rechtspersoon of bij een eventuele aandeelhoudersovereenkomst.
Voor meer informatie over het opmaken, beoordelen of wijzigen van statuten, kunt u contact opnemen. Wij helpen u graag.
Bel mij terug